Olavsdagene på Avaldsnes 2019

Olavsdagene på Avaldsnes 2019

Fotograf Anne Marthe Widvey

 

 

 

 

 

Årets utgave av Olavsdagene på Avaldsnes blir annerledes på mange måter. Olavskirken er stengt grunnet restaureringsarbeider, men komiteen bak festivalen har valgt å ikke legge arbeidet helt ned av den grunn. Sammenlignet med tidligere utgaver med langt over 20 arrangement, går vi i år for en kraftig redusert versjon med kun fire torsdagskonserter som alle har form av en middagsbønn med en 35-minutters konsert som et postludium og anledning til meditasjon. Vi flytter hele festivalen til Kopervik kirke, som med sitt flotte Bösendorfer-flygel og et imponerende Marcussen-orgel fra 2018 vil skape gode forhold for våre musikere. Her følger programmene for de fire torsdagene i juli:

 

TORSDAG 4. JULI KL 12.30-13.15

Inger-Lise Ulsrud, konsertorganist og kantor i Uranienborg menighet, Oslo. Liturg blir annonsert.

 

Johann Kaspar Kerll                  Passacaglia

1627-1693

 

Joseph Haydn                           Tre stykker for Flötenuhr

1732-1809                                        - Presto

                                                            - Andante

                                                            - Vivace

 

Ludwig van Beethoven           Adagio für eine mechanische Orgel

1770-1827 

 

Charles-Marie Widor               Fra Symphonie Romane op. 73

    1. - Cantilène

 

Ad Wammes                               Miroir

*1953

 

Inger-Lise Ulsrud                       Orgelimprovisasjon

 

Henry Mulet                               Tu es petra

1878-1967

 

Inger-Lise Ulsrud er professor i orgel og orgelimprovisasjon ved Norges musikkhøgskole og kantor i Uranienborg kirke i Oslo. I tillegg til en omfattende konsertvirksomhet i Russland og store deler av Europa, har hun regelmessig gitt mesterklasser i inn- og utland.

Hun har også medvirket ved en hel del CD-innspillinger og utgitt solo-CDer bl.a. Olivier Messiaen: Early organ works og Meditatio to orgelsykluser av Kjell Mørk Karlsen.

Inger-Lise Ulsrud har innehatt en rekke verv som medlem av Koralbokkomiteen i tilknytning til utgivelsen av Norsk Salmebok 2013. Hun har vært styremedlem i Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival, jurymedlem ved Kungliga Musikaliska Akademien og nå i Oslo Orgelfestival. I tillegg har hun vært leder av kirkemusikkavdelingen ved Norges musikkhøgskole i en årrekke.

Ulsrud er også benyttet som jurymedlem ved internasjonale orgelkonkurranser.

Hennes fagbok i orgelimprovisasjon «En improvisators betroelser» utkom på Cantando Musikkforlag høsten 2018.

 

 

TORSDAG 11. JULI KL 12.30-13.15

Øystein Bredal, kantor i Kopervik menighet. Liturg blir annonsert.

 

J.S. Bach                           Preludium og fuge i D-dur, BVW 532

1685-1750                     Schmücke dich, o liebe Seele (Jesus, livets sol og glede), BVW 654

 

Josef Rheinberger           Canzonetta, opus 167,3

1839-1901

 

Felix Mendelssohn         Orgelsonate nr 2 i c, opus 65, nr. 2

1809-1847

 

Øystein Bredal, f. 1970, er utdannet ved Trøndelag musikkonservatorium i Trondheim og har vært kantor i Kopervik menighet siden 1993.

 

 

TORSDAG 18. JULI KL 12.30-13.15

Sarah Margrethe Lie, fiolinist frå Kopervik men nå bosatt i Italia, akkompagneres av pianist og organist Ingrid Berg Tobiassen. Liturg blir annonsert.

 

Josef Rheinberger          Fra Sechs stücke, opus 150

    1. -  Pastorale, nr 4

  • Tema og variasjoner, nr 1

 

Ole Bull                                Sæterjentens søndag

1810-1880                          

 

Ole Bull                                I ensomme stunde

 

Edvard Grieg                      Fra sonate for fiolin og klaver

  • 2. Sats: Allegretto espressivo a la Romanza

  • 3. Sats:  Allegro animato

 

Sarah begynte å spille fiolin på Karmøy Kulturskole da hun var 10 år, derfra gikk hun videre til musikklinjen på Skeisvang og deretter studier ved Institutt for musikk og dans, Universitetet i Stavanger. Hun har vært fast medlem i kammerorkesteret 1B1 som i 2014 vant spellemannprisen i kategorien klassisk musikk, deltatt på turneer til New York, Italia og Singapore, i tillegg til samarbeid med musikere som bl.a. Leif Ove Andsnes, Arve Tellefsen, Renee Flemming, Clemens Hagen og Benjamin Schmid. I 2016 fullførte hun sin bachelorgrad under veiledning av Jan Bjøranger. Høsten etter flyttet hun til Firenze for ett år utveksling ved Scuola di Musica di Fiesole, som regnes som en av de beste skolene for strykere i Italia. Samme år ble Sarah tildelt både SR-Bank’s talentstipend G9alt og Karmøy’s kulturstipend. Hun er fortsatt bosatt i Firenze hvor hun nå frilanser som kammer- og orkestermusiker, turnerer med det anerkjente Baltic Sea Philharmonic og er fast konsertmester i Orchestra Sinfonica Florentia.

 

TORSDAG 25. JULI KL 12.30-13.30

«Enno ein gong» – et nytt blikk på Vinje-sangene

Medvirkende:

·        ,

  • Tore Kloster, tenor

  •  Ingunn Ådland, klaver

  •  Njål Bokn, litterære kommentarer

 

Bakgrunnen for dette programmet er erkjennelsen av at Edvard Grieg ikke nødvendigvis bruker tekstene slik dikteren Aasmund Olavsson Vinje skrev dem. Vi har gransket dette og lar det munne ut i et konsertforedrag der de originale tekstene blir brukt og der historiene omkring tekstene blir belyst. Vi får også høre Vinje-sangene Grieg ikke tok med i sitt opus 33.

 

Tore Kloster kommer fra Halsnøy i Kvinnherad. Han er utdannet ved Griegakademiet i Bergen og Royal Academy of Music i London.

 

Ingunn Ådland er født i Bergen. Hun har vært elev av Ruth Knudsen, Jan Henrik Kayser, Albert Ferber og Kendall Taylor. Etter debutkonsert i Oslo har hun gitt utallige konserter nasjonalt og internasjonalt; både som akkompagnatør og solist. Her hjemme har hun gitt konserter for Festspillene i Bergen og Rikskonsertene, samt spilt med bl.a. Oslo Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Orkester og Collegium Musicum.

 

Njål Harald Bokn er utdannet ved Universitetet i Bergen og har undervist i norsk og historie ved Langhaugen videregående skole siden 1987. Interessen for landsmålsforfatterne Garborg og Vinje har han hatt siden studietiden. Særlig har han vært opptatt av hvordan de både etablerte seg som markante normsettere innenfor den etablerte kulturoffentligheten, men samtidig etablerte en alternativ kulturell norm, Vinje gjennom Dølen og Garborg gjennom Fedraheimen.

 


 

 

 


Del denne artikkel på e-post